Nemes Tihamér OKSzTV 2003

Döntő

5-8. osztályosok

2003. március 22.



1. feladat: Naptár (24 pont)
A keresztény országokban nagyon sokáig az ún. Julianus-naptárt használták, amelyben minden néggyel osztható év 366 napos szökőév volt. A valódi, ún. tropikus év ennél egy kicsivel rövidebb, így XIII. Gergely pápa utasítására kidolgozták az ún. Gergely-naptárt. Ebben a 100-zal osztható évek közül csak a 400-zal is oszthatók szökővévek. Az új naptár bevezetésekor úgy döntöttek, hogy az 1582. október 4. után azonnal október 15. következzen. A korábbi dátumokat így nem változtatták meg, de ettől kezdve az új naptár szerint számoltak.

Feladat:

Készíts programot (NAPTAR.PAS, NAPTAR.C, ... ), amely beolvas egy 1 és 2003 közötti dátumot a Julianus-naptár szerint, majd kiírja, hogy ez a nap milyen dátumú a Gergely-naptár szerint!
Példa:
bemenet kimenet
1582 10 4
1582 10 5
1700 2 18
1700 2 19
1582 10 4
1582 10 15
1700 2 28
1700 3 1

2. feladat: Verseny (25 pont)
Egy futóversenyen a versenyzőket (N db) rajzszám szerint (a rajzszám 1-től N-ig fut) percenként indítják. A célba érkezési listán időrendben megadják, hogy melyik rajtszámú versenyző mikor érkezett célba.

Feladat:

Írj programot, amely beolvassa a versenyzők számát (1<=N<=100), a célba érkezett versenyzők számán (1<=M<=N), majd M darab versenyző sorszámot (1<=sorszám<=N) és a célbaérkezési időt (0 és 10000 közötti egész számok, növekvő sorrendben). A program ezek alapján készítse el az eredménylistát, valamint adja meg, hogy kik nem érkeztek célba.
Példa:
 
bemenet kimenet
N=6, M=4
sorszám: 2 idő: 10
sorszám: 4 idő: 12
sorszám: 5 idő: 12
sorszám: 1 idő: 15
1. helyezett: 5
2. helyezett: 2 4
4. helyezett: 1
nem érkezett célba: 3 6

3. feladat: Kártya (30 pont)
Francia kártya lapjaival sokféle játékot játszhatunk. Az egyik játékban a játékosok az osztásnál kapott 14 lapból letehetnek hármasokat: vagy egymást követő azonos színű lapokat (pl. pikk 9 10 bubi) vagy pedig azonos értékű lapokat (pl. pikk 3 kör 3 treff 3).

Feladat:

Készíts programot (KARTYA.PAS, KARTYA.C, ...) amely egyesével beolvassa egy játékos treff, pikk, kőr, valamint káró színű kártyáit növekvő sorrendben, majd megadja, hogy milyen kártyahármasokat tehet le!

A kártyák színe: treff, pikk, kőr, káró; értéke pedig 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, bubi, dáma, király, ász lehet. 

Példa:
bemenet kimenet
treff: 2 6 7 8
pikk: 8 9 10
kőr: 9 10 dáma
káró: 2 5 10 ász

treff: 6 7 8
pikk: 8 9 10
pikk 10 kőr 10 káró 10


Elérhető összpontszám: 75 pont + 25 pont a 2. fordulóból