! Csak akkor olvasd tovább, ha titokban tudod tartani !
A tervezet egyik sarkalatos pontja szerint gazdasági gondjainkat az ősmagyar hetes számrendszer bevezetésével meg lehet oldani, ugyanis a hetes számnak köztudottan mágikus hatása van. A többség a helyi érték nélküli számábrázolás mellett tör lándzsát, mondván, hogy akkor a számok hosszabbak, és a fizetések többnek látszanak. (A hétpróbás ellenzék hetet-havat összehord, amikor azt állítja, hogy az árak is magasabbnak tűnnek majd.)
A javaslat szerint az új számrendszer számjegyeit, az úgynevezett szűkszámjegyeket a hét honfoglaló törzsfőről nevezik el, és jelölésükre a nevek egyik jellemző betűjét használják. (Zárójelben megadjuk a számjegyeket jelölő betűket, és az elavult tízes számrendszerbeli megfelelőiket.)
Álmos | A = 1 |
Előd | E = 7 |
Ond | O = 72 |
Kont | K = 73 |
Tas | T = 74 |
Huba | H = 75 |
Töhötöm | M = 76 |
(Jelenleg arról folyik még a vita, hogy a nevek írásánál és ejtésénél
a Gesta Hungarorumot agyag Anonymust tekintsék-e hiteles forrásnak.)
Az első ötven szűkszámot az alábbi táblázat mutatja.
+1 | +2 | +3 | +4 | +5 | +6 | +7 | |
0 | A | AA | AAA | AAAE | AAE | AE | E |
7 | EA | EAA | EAAA | EAAAE | EAAE | EAE | EE |
14 | EEA | EEAA | EEAAA | EEAAAE | EEAAE | EEAE | EEE |
21 | EEEA | EEEAA | EEEAAA | EEEAAAE | EEEAAE | EEEAE | EEEO |
28 | EEEOA | EEEOAA | EEEOAAA | EEEOAAAE | EEEOAAE | EEEOAE | EEO |
35 | EEOA | EEOAA | EEOAAA | EEOAAAE | EEOAAE | EEOAE | EO |
42 | EOA | EOAA | EOAAA | AAAO | AAO | AO | O |
49 | OA |
Szűkszámjegyet legfeljebb három nála kiseebb, de egyforma szűkszámjegy előzhet meg. A kisebb számjegyeknek közvetlenül a nagyobb számjegy előtt kell állniuk, és ilyenkor a kisebb jegyek értékét le kell vonni a nagyobb számjegy értékéből. Ettől eltekintve a szűkszámok számjegyeit balról jobbra csökkenő sorrendben kell felírni, de úgy, hogy bármely szűkszámjegy után közvetlenül legfeljebb két vele azonos szűkszámjegy állhat. Ilyenkor a számjegyek értékét össze kell adni. (Ha e szabályok alkalmazásával többféle alak is lehetséges, akkor az a helyes, amely a lehető legkevesebb számjegyből áll. Pl. EOAE helyett AO a helyes alak.)
Egyetlen gondja van még a héttagú bizottságnak: abban a rövid időszakban, amíg az emberek megszokják a szűkszámokat, minden szűkszámot át kell alakítani tízes számrendszerbeli számmá. Ehhez kell a te segítséged!
Írj olyan programot, amely tetszőleges szűkszámot átalakít tízes számrendszerbeli számmá!
A programnak szintaktikailag helyes számokat adunk, és a számok helyességét nem kell ellenőriznie. Az átalakítandó (garantáltan helyes) szűkszámokat a SZUK.BE szöveges állományból kell beolvasni; minden szűkszámot új sorba írunk, az első szűkszám az első sorban van. A szűkszámok előtt és mögött teszőleges számú szóköz lehet. A szűkszám tízes számrendszerbeli megfelelőjét a képernyőre és a SZUK.KI nevű állományba kell kiírni. Minden számot külön sorba kell rakni; az első szám az első sorban legyen.
Példaként megadunk egy minta SZUK.BE állományt. Ezt tetszés szerint
módosíthatod, kiegészítheted. A programodat azonban más adatokkal is ki
fogjuk próbálni!
SZUK.BE | SZUK.KI |
EAA
EEEO HHAH MHT H HHAH |
9
28 136857 16807 50420 |
Megjegyzés: A 16-bites számábrázolás korlátai miatt a C64 és C+4 gépeken helyesnek fogadjuk el azokat a programokat is, amelyek csak a H-nál nem nagyobb szűkszámokat kezelik jól.
Beadandó:
Készíts programot, amely egy útkereszteződés forgalmát szimulálja! Az autók az útra véletlenszerűen érkeznek, az úton a végéig haladnak (ott eltűnnek). Az ábrán függőlegesen rajzolt út kétirányú, a felfelé menő sávból lehet jobbra is kanyarodni. A vízszintes út kétsávos, a jobb oldali sávból jobbra, a bal oldaliból pedig balra is lehet kanyarodni. A kereszteződés forgalmát jelzőlámpák irányítják.Megoldandó részfeladatok:
- A kereszteződés, az éppen látható autók kirajzolása.
- A jelzőlámpák pillanatnyi állapotának megjelenítése.
- Az utakon mozgó, várakozó autók számának kijelzése.
- Az autók a két útra véletlenszerűen érkeznek, (ez legyen paraméterezhető), az úton a végéig haladnak (ameddig a képernyőn ábrázoljuk az utat).
- Az autók a kereszteződésben vagy egyenesen haladnak át, vagy a megfelelő irányba fordulnak.
- Az autók a közlekedési lámpák miatt, illetve az előttük megállt más autók miatt az úton megállhatnak. Amikor lehetséges, tovább kell indulniuk.
- A lámpaváltások idejét a felhasználó adja meg, amelyet a programnak a forgalomtól függően módosítania kell.
- Az autók vagy állnak, vagy azonos sebességgel haladnak, egymást nem előzhetik.
Beadandó: A program szövege lemezen és kinyomtatva; minden, a program futtatásához szükséges segédprogram, szubrutin lemezen; minden olyan dokumentáció, amely a megoldás értékelését segíti (programvázlat, adatok és adatszerkezetek specifikációja stb.)