A VEREMBE és VEREMBŐL eljárások egy veremtár kezelésére szolgálnak. Az ÜRES eljárással megtudható, hogy a verem üres-e. A verem kezdetben üres.
Az OLVAS eljárás a bemenet következő betűjét olvassa be, a VANMÉG eljárás
pedig megvizsgálja, hogy van-e a szónak további betűje.
Ha VANMÉG akkor OLVAS(betű): VEREMBE(betű)
Ciklus amíg (VANMÉG és nem ÜRES) OLVAS (betű) VEREMBŐL(felső) Ha (betű<>felső) akkor VEREMBE(felső): VEREMBE(betű) Ciklus vége Ha (VANMÉG vagy nem ÜRES) akkor "ROSSZ!" egyébként "JÓ!" |
Mely szavakra ad "JÓ!" és melyekre "ROSSZ!" választ az algoritmus az alábbiak közül?
A. bab B. kiiktat C. odaado D. errearra E. kikerrearrakik
Alapismeretek például:
1. anyja(Szilágyi Erzsébet, Mátyás).
Szabályok például:
1. szülője(x,y) HA anyja(x,y) VAGY apja(x,y).
2. nagyszülője(x,y) HA szülője(x,z) és szülője(z,y).
A. Milyen rokonsági kapcsolatot határoznak meg a következő szabályok?
jelezz(SZ): | szabadra állítja az SZ szemafort |
várj(SZ): | várakozik, amíg az SZ szemafor nem szabadot jelez, majd ismét tilosra állítja, és abbahagyja a várakozást |
Sütő:
Ciklus Süss egy palacsintát! Várj(ÜRES A TÁNYÉR) Tedd a palacsintát a tányérra! Jelezz(EHETSZ) Ciklus vége Eljárás vége |
Evő:
Jelezz(ÜRES A TÁNYÉR) Ciklus * Ciklus vége
|
A * helyébe négy utasítást teszünk, különféle sorrendben.
Add meg, hogy mely megoldások hibásak és miért! Ha több helyes megoldás
is van, vizsgáld meg, hogy melyik mennyire hatékony!
A:
Várj(EHETSZ) Vedd fel a palacsintát! Jelezz(ÜRES A TÁNYÉR) Edd meg! |
B:
Vedd fel a palacsintát! Várj(EHETSZ) Jelezz(ÜRES A TÁNYÉR) Edd meg! |
C:
Várj(EHETSZ) Jelezz(ÜRES A TÁNYÉR) Vedd fel a palacsintát! Edd meg! |
D:
Várj(EHETSZ) Vedd fel a palacsintát! Edd meg! Jelezz(ÜRES A TÁNYÉR) |
Az alábbi BASIC nyelvű programban az OLVAS(K$) parancs az 1-es számú lyukszalag következő karakterét olvassa be a K$-ba, az ÍR(L$) parancs pedig a 2-es számú lyukszalagra írja ki az L$ tartalmát. A szalagok végét a $ jel jelzi. (Mivel Pap Jancsi még nem nagyon tud programozni, programja hibajelzéssel fog leállni a szalag végén.)
Pap Jancsi minden szalagot átmásol a programmal, majd a már átalakított
szalagokat is újra meg újra átfuttatja, amíg csak változást tapasztal.
Végül minden szalag eredetije helyett annak utolsó változatát rakja vissza
a padlásra.
10 OLVAS(K$)
15 IF K$<>"L" THEN ÍR(K$): GOTO 10 ELSE OLVAS(K$) 20 IF K$<>"I" THEN ÍR("L"): GOTO 15 ELSE OLVAS(K$) 30 IF K$<>"L" THEN ÍR("LI"): GOTO 15 ELSE OLVAS(K$) 40 IF K$<>"L" THEN ÍR("LIL"): GOTO 15 ELSE OLVAS(K$) 50 IF K$<>"A" THEN ÍR("LILL"): GOTO 15 ELSE GOTO 10 60 END |
Tasziló, aki megneszelte a turpisságot, már előre dörzsöli a kezét. Jogosan, mert a program valóban rossz.
A:
Melyik lámpa ég: |
|
|
|
||
Milyen zsetont dobtunk be: |
|
|
|
|
Melyik lámpa gyullad ki: |
|
|
|
|
Serte Petra szerint a gép csak 9-cel osztható összegeket fizet ki. De Petra nem igazán ismeri a gépet, és lehet, hogy téved.
A. Kapunk-e a géptől pénzt a következő zsetonsorozatok bedobása bedobásával?
B. Igaza
van-e Petrának? Ha nincs, akkor mi jellemzi a játékgép által kifizetett
összegeket?
C. Maximum mennyit fizet a gép egyszerre, egy játékban?
D. Legalább hány zsetont kell bedobnod ahhoz, hogy a játék nyereséges legyen? (Hiszen a zsetonok is pénzbe kerülnek.)
Függvényeljárás REJTVÉNY(A,B)
Ha A>B akkor REJTVÉNY:=-REJTVÉNY(B,A) egyébként ha A=0 akkor REJTVÉNY:=B egyébként REJTVÉNY(A-1,B-1) Függvényeljárás vége. |
Mit adnak eredményül a következő függvény-eljárás-hívások?
B. REJTVÉNY(4,6)+REJTVÉNY(6,4)?
C. REJTVÉNY(X,Y), ahol X és Y tetszőleges nemnegatív számok?
Az alábbi algoritmus megvizsgálja, hogyan lehet eljutni Budapestről Nagykanizsára. Add meg, hogy milyen sorrendben írja ki az alábbi algoritmus az egyes városokat!
A sor nevű adatszerkezetnek csak a végére lehet új elemet tenni (Sorba(I)), elvenni belőle pedig csak az elejéről lehet (I:=Sorból).
A Voltunk(I) eljárással feljegyezzük, hogy az I-edik városban már voltunk
a bejárás során.
Bejárás:
Sorba(4): Voltunk(4) Ciklus amíg a sor nem üres és nem voltunk Nagykanizsán I:=Sorból Ciklus J=1-től 9-ig Ha a J- városban még nem voltunk és van közvetlen út az I.-ből a J.-be akkor Sorba(J):Voltunk(J) J-edik városnév kiírása Ciklus vége Ciklus vége Eljárás vége. |